Slik får du motivasjon til å trene!

1. Skaff deg en treningspartner 

Hvis du skaffer deg en treningsparter kan dere motivere og hjelpe hverandre til å gjennomføre målene deres. Det er også med på å gjøre treningen mer morsom. Hvis du ikke har mulighet til å trene med en venn så annbefaler jeg å trene med musikk i ørene. 

 

2. Ha realistiske mål 

Ikke lur deg selv til å tro at hvis du jogger en halvtime i uken vil du gå ned 5 kg i vekt i løpet av en måned. Sett opp realistiske og gode mål som du faktisk har en mulighet til å gjennomføre. Det å faktisk nå målene sine er noe av det mest motiverende som finnes. 

 

3. Finn den treningsformen du liker best

Du trenger ikke gjøre som alle andre å melde deg inn i et treningssenter om du vil komme i form. De fleste steder i Norge har titalls tilbud til forskjellige aktiviteter som vil få deg i form og de aller fleste steder er det gratis å møte på prøvetime. Eksempler på ting du kan gjøre er: Svømming, Tennis, Dans eller ridning 

Dagligdagse gjøremål er bedre trening enn du tror

 




Trening behøver ikke bare være svette og slit på treningssenter. Du får faktisk god trening av helt hverdagslige aktiviteter som du kanskje gjør hver eneste dag, uten å tenke på at du trener kroppen. 

Under er en liste over hvor mange Kcal en person på 70kg forbrenner per time ved ulike aktiviteter: 

Til sammenligning forbrenner den samme personen 660Kcal ved en times joggetur, dette vil si at hvis du gjør hagearbeid en time blir dette det samme som å jogge en halvtime. Prøv å legge inn litt trening i hverdagen ved å gå til bussen, eller gå av et buss-stopp tidligere enn du behover. Velg den treningen om passer for deg :)

Gange, rolig
215
Gå ned trapper
414
Gå opp trapper
1079
Hus? og hagearbeid
252
Kle seg?vaske seg
192
Lage mat?re opp senger
236
Luke ugress
362
Måke snø
481
Sitte og snakke?skrive
111
Sove?sitte og lese?se på TV
74
Stå
89
Tørke støv
163
Vaske gulv
281
Vaske vindue
259

 

Til sammenligning forbrenner den samme personen 660Kcal ved en times joggetur, dette vil si at hvis du gjør hagearbeid en time blir dette det samme som å jogge en halvtime. Prøv å legge inn litt trening i hverdagen ved å gå til bussen, eller gå av et buss-stopp tidligere enn du behover. Velg den treningen om passer for deg :)

3 ting du ikke visste var usunt!

1. Juice                                           

De fleste tenker at et appelsinjuice er et sunnere alternativ enn brus, noen tror kanskje også at det er sunt. Men det har seg faktisk sånn at en halv liter appelsinjuice inneholder 215 kcal, mens en halv liter cola inneholder 210 kcal. Juice kan dermed være verre for helsen din enn cola. Det sunneste alternativet er å velge vann. Vann inneholder 0 kcal så du kan ikke legge på deg av det, i tillegg er det ingen kunstige tilsettninger. 

 

2. Sukkerfrie drops                       

Selv om sukkerfrie drops er bedre for tennene dine, så er det ikke sånn at alle sukkerfrie drops ikke inneholder kalorier. Et sukkerfritt drops kan inneholde så mye som 10 kalorier, det kan fort bli en del om man er en av de som spiser drops hele dagen. Så pass på å lese på dropsesken om den inneholder kalorier eller ikke. 

 

3. Kyllingskinn                                

Du har kanskje hørt at kyllingskinn er usunt, men visste du hvor usunt det faktisk er? Bare skinnet et vanlig kyllinglår inneholder rundt 180 kcal. Kylling i seg selv er både sunt og godt, så fjern skinnet og nyt kyllingen

Hemmeligheten bak magen du alltid har drømt om

 

Hvordan man skal få en fin mage er kanskje det mest omdiskuterte temaet når det gjelder trening. En ting kan jeg fortelle dere, bare glem situps med en eneste gang. Man får ikke flat mage av situps. For det første trener man kjernemuskelaturen, som er de "usynlige" magemusklene når man utfører denne øvelsen. I tillegg er det en myte at man får mindre fett på magen av å gjøre mageøvelser. Kroppen fungerer sånn at man mister like mye fett over alt når man trener. Det betyr at får å få en flatere mage må man enten spise færre kalorier eller så må man trene på en måte som forbrenner mange kalorier. Eksempelvis: jogging, sykling eller andre aktiviteter som du trives med. Det viktigste er å ha det gøy når man trener, smil mens kiloene renner av. 

 

 

 

Mine nye blogg

Dette er min nye blogg. Her kommer jeg til å blogge om det jeg lever og ånder for, nemlig trening og helse. Siden dette er jobben min, kan jeg en hel del om dette og vil gjerne dele det med dere. Likevel må dere gjerne komme med forslag og tips til emner jeg kan skrive om, eller bare stille spørsmål om det er noe dere lurer på. 

Les mer i arkivet » Oktober 2011
helsebloggn

helsebloggn

22, Oslo

Jeg er en 22 år gammel personlig trener fra oslo, Kommer til å blogge om gode matvaner og treningstips.

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Siste kommentarer

Lenker

hits